З гідно з Концепцією профільного навчання та новими підходами до організації освіти в старшій школі школа має функціонувати як профільна.
Це
забезпечить сприятливі умови для врахування індивідуальних особливостей,
інтересів і потреб учнів, для формування в них орієнтації на майбутню
професійну діяльність. Профільна школа найповніше реалізує принцип особистісно
орієнтованого навчання, що значно розширює можливості учня у виборі власної
освітньої траєкторії.
Концепція
профільного навчання в старшій школі
Вступ
Концепція профільного навчання в старшій загальноосвітній школі розроблена
на виконання Закону України «Про загальну середню освіту», постанов Кабінету
Міністрів України від 16.11.2000 р. № 1717 «Про перехід загальноосвітніх
навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання» та
від 13.04.2007 № 620 «Про внесення зміни до п.1
постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2000р. №1717».
Вона
ґрунтується також на основних положеннях Концепції загальної середньої освіти
(12-річна школа).
У названих документах закладено нові підходи до
організації освіти в старшій школі. Вона має функціонувати як профільна. Це
створюватиме сприятливі умови для врахування індивідуальних особливостей,
інтересів і потреб учнів, для формування у школярів орієнтації на той чи інший
вид майбутньої професійної діяльності. Профільна школа найповніше реалізує
принцип особистісно орієнтованого навчання, що значно розширює можливості учня
у виборі власної освітньої траєкторії.
Концепція розроблена з урахуванням вітчизняного та
зарубіжного досвіду організації профільного навчання в старшій загальноосвітній
школі.
І. Сутність, мета і принципи організації профільного
навчання
Профільне навчання — вид диференційованого навчання,
який передбачає врахування освітніх потреб, нахилів, здібностей учнів;
створення умов для навчання старшокласників відповідно до їхнього професійного
самовизначення, що забезпечується за рахунок змін у цілях, змісті, структурі та
організації навчального процесу.
Мета профільного навчання — забезпечення можливостей для
рівного доступу учнівської молоді до здобуття загальноосвітньої профільної та
початкової допрофесійної підготовки, неперервної освіти впродовж усього життя,
виховання особистості, здатної до самореалізації, професійного зростання й
мобільності в умовах реформування сучасного суспільства. Профільне навчання
спрямоване на формування ключових компетентностей старшокласників, набуття ними
навичок самостійної науково-практичної, дослідницько-пошукової діяльності,
розвиток їхніх інтелектуальних, психічних, творчих, моральних, фізичних,
соціальних якостей, прагнення до саморозвитку та самоосвіти.
Основними завданнями профільного навчання є:
1) створення умов для врахування й розвитку
навчально-пізнавальних і професійних інтересів, нахилів, здібностей і потреб
учнів старшої школи в процесі їхньої загальноосвітньої підготовки;
2) забезпечення умов для життєвого і професійного
самовизначення старшокласників, формування готовності до свідомого вибору і
оволодіння майбутньою професією;
3) формування загальнокультурної, соціальної,
комунікативної, інформаційної, громадянської, технічної, здоров’язбережної
компетенцій учнів на допрофесійному рівні, спрямування молоді щодо майбутньої
професійної діяльності;
4) забезпечення наступно-перспективних зв’язків між
загальною середньою і професійною освітою відповідно до обраного профілю.
Профільне навчання ґрунтується на таких принципах:
- диференціації (розподіл учнів за рівнем освітньої
підготовки, інтересами, потребами, здібностями і нахилами);
- варіативності, альтернативності й доступності
(освітніх програм, технологій навчання і навчально-методичного забезпечення);
- наступності та неперервності (між допрофільною
підготовкою і профільним навчанням, професійною підготовкою);
- гнучкості (змісту і форм організації профільного
навчання, у тому числі дистанційного; забезпечення можливості зміни профілю);
- діагностико-прогностичної реалізованості (виявлення
здібностей учнів з метою їх обґрунтованої орієнтації на профіль навчання).
ІІ. Структура профільного навчання
Профіль навчання — це спосіб організації
диференційованого навчання, який передбачає поглиблене і професійно
зорієнтоване вивчення циклу споріднених предметів.
Профільне навчання у 10–12 класах здійснюється за
такими основними напрямами: суспільно-гуманітарний, філологічний,
художньо-естетичний, природничо-математичний, технологічний, спортивний.
Їх набір відповідає соціально-диференційованим видам
діяльності, які обумовлюються суспільним розподілом праці, і містить знання про
природу, людину, суспільство, культуру, науку та виробництво. За основними
напрямами профілізації визначаються різноманітні навчальні профілі .
Профіль навчання визначається з урахуванням інтересів
школярів та їх батьків, перспектив здобуття подальшої освіти і життєвих
планів учнівської молоді; кадрових, матеріально-технічних, інформаційних
ресурсів школи; соціокультурної і виробничої інфраструктури району, регіону.
Навчальний профіль визначається як добором предметів,
так і їх змістом.
Зміст і структура навчальних профілів. Засвоєння змісту освіти у
загальноосвітніх закладах з профільним навчанням має, по-перше, забезпечувати
загальноосвітню підготовку учнів, по-друге — підготовку до майбутньої
професійної діяльності.
Профіль навчання охоплює таку сукупність предметів:
базові, профільні та курси за вибором.
Базові загальноосвітні предмети становлять інваріантну
складову змісту середньої освіти і є обов’язковими для всіх профілів. Ці
предмети реалізують цілі й завдання загальної середньої освіти. Зміст навчання
і вимоги до підготовки старшокласників визначаються державним стандартом повної
загальної середньої освіти.
Профільні загальноосвітні предмети — це предмети, що реалізують
цілі, завдання і зміст кожного конкретного профілю. Профільні предмети
вивчаються поглиблено і передбачають більш повне опанування понять, законів,
теорій; використання інноваційних технологій навчання; організації
дослідницької, проектної діяльності; профільної навчальної практики учнів тощо.
Профільні предмети забезпечують також прикладну
спрямованість навчання за рахунок інтеграції знань і методів пізнання та
застосування їх у різних сферах діяльності, в т.ч. і професійній, яка
визначається специфікою профілю навчання.
У профільних загальноосвітніх навчальних закладах
передбачається опанування змісту предметів на різних рівнях:
1. Рівень стандарту — обов’язковий мінімум
змісту навчальних предметів, який не передбачає подальшого їх вивчення (наприклад,
математика у філологічному профілі; історія у фізико - математичному).
2. Академічний рівень — обсяг змісту достатній
для подальшого вивчення предметів у вищих навчальних закладах — визначається
для навчальних предметів, які є не профільними, але є базовими або близькими до
профільних (наприклад, загальноосвітні курси біології, хімії у
фізико-технічному профілі або загальноосвітній курс фізики у
хіміко-біологічному профілі).
Зміст навчання на першому і другому рівнях
визначається державним загальноосвітнім стандартом.
3. Рівень профільної підготовки — зміст навчальних
предметів поглиблений, передбачає орієнтацію на майбутню професію
(наприклад, курси фізики і математики у фізико-математичному профілі або курси
біології та хімії у хіміко-біологічному профілі).
Профільних предметів має бути не більше двох-трьох з
однієї або споріднених освітніх галузей (наприклад, фізика, інформатика і
математика, хімія і технології, біологія і екологія, географія і економіка
тощо). Так, у профілях, де профільними обрано природничі предмети біологія і
хімія, решта природознавчих предметів (фізика, географія) вивчається за
програмою загальноосвітнього рівня.
Зміст окремих навчальних предметів може інтегруватися.
Так, у профілях природничо-математичного і технологічного спрямування може
вивчатися інтегрований курс «Суспільствознавство», а у профілях
суспільно-гуманітарного, художньо-естетичного напрямів — «Природознавство».
Курси за вибором — це навчальні курси, які доповнюють навчальні
предмети і входять до складу допрофільної підготовки та профільного навчання.
Курси за вибором створюються за рахунок варіативного компонента змісту освіти.
Функцією курсів за вибором допрофільної підготовки є
формування у школярів правильного вибору профілю навчання, визначення сфери майбутньої
професійної діяльності, усвідомлення учнями своїх переваг з позиції майбутньої
діяльності.
Вибір курсів за вибором здійснюється учнями
добровільно. Ними повинні бути охоплені всі школярі 8-9 класів. Допрофільні
курси за вибором є короткочасними (9-17 годин). Протягом 2-х років учні
вивчають не менше 2-х- 3-х курсів.
За змістовим наповненням курси за вибором для
допрофільної підготовки знайомлять учнів із світом сучасних професій;
розширюють знання учнів з шкільних предметів; вчать оцінювати свої можливості
щодо способів діяльності.
У старшій профільній школі курси за вибором сприяють формуванню індивідуальної
освітньої траєкторії школярів, орієнтують на усвідомлений та відповідальний
вибір майбутньої професії.
Кожен учень протягом 3-х років навчання у старшій
школі обирає для вивчення не менше 4-х — 5-ти курсів за вибором.
Курси за вибором у старшій школі забезпечують
поглиблене та розширене вивчення профільних предметів. Водночас, вони можуть
сприяти вивченню непрофільних предметів і бути зорієнтовані на певний вид
діяльності поза профілем навчання, який обрав учень.
Загальноосвітні школи створюють ті чи інші профілі
навчання за рахунок комбінацій базових, профільних предметів і курсів за
вибором.
Модель профільного навчання
Упровадження
профільного навчання здійснюється на основі раціонального використання
варіативної складової змісту освіти з урахуванням пізнавальних інтересів,
освітніх запитів, індивідуальних особливостей, життєвих планів учнів,
створення реальних умов для повноцінного розвитку кожного школяра, орієнтації
навчального процесу на кожну окрему особистість. Залежно від конкретних характеристик учнів
у одних випадках збільшується обсяг рухової активності, організовуються
оздоровчі заняття, в інших — збільшується кількість годин для вивчення
обов’язкових предметів, реалізується система компенсуючого навчання,
проводяться заняття з дітьми, які мають яскраво виражені інтелектуальні
здібності.